Asta og hennes rettigheter

Kommuneforlaget 2001 Heftet

Boka ser på hvilke kommunale pleie- og omsorgstjenester eldre som pasienter og brukere har krav på etter loven, hvilke saksbehandlingsregler som gjelder, hvordan klageadgangen er, hvordan rettssikkerheten til personer med demens er og hvilke rettigheter de pårørende har. Har litteraturliste.

Hvilke kommunale pleie- og omsorgstjenester har eldre som pasienter og brukere krav på etter loven? Hvilke saksbehandlingsregler gjelder, og hvordan er klageadgangen?
Hvordan er rettssikkerheten til personer med demens? Hvilke rettigheter har pårørende når et familiemedlem ikke lenger kan ta ansvar for seg selv og sine valg?
Denne boka i Kommuneforlagets Asta-serie gir svar på disse og liknende spørsmål. Med utgangspunkt i aktuell lovgivning gjennomgås vilkårene som gjelder for forskjellige kommunale tjenester, og hvilke situasjoner som utløser krav på hjelp fra kommunen.
Det er i dag 55 000 personer med demens i Norge. Rettssikkerhetsspørsmål ved bruk av tvang har en bred plass i boka. Den beskriver dilemmaer omsorgspersonell må forholde seg til i sin praktiske hverdag, og de løsninger regelverket tilsier.
Boka gir også en lettfattelig oversikt over den nye pasientrettighetsloven og helsepersonelloven.
Boka er ment som et oppslagsverk for ansatte og ledere i den kommunale pleie- og omsorgssektoren, og den egner seg både i grunnutdanning for helse- og omsorgspersonell og i videreutdanning innen geriatri og demens. Boka er også svært nyttig for søkere og brukere av omsorgstjenester og deres pårørende. Den kan også være en god håndbok for saksbehandlerne i kommunen.

Forlag Kommuneforlaget

Utgivelsesår 2001