Askøy stolt du stig or bylgja og din skire ynde ter

bilder fra Askøy - II

av (forfatter) og Arnt-Egon Skråmestø (medforfatter).

Bodoni 2011 Innbundet

Boken inneholder bilder fra Askøy. Den setter menneskene i sentrum gjennom en rekke portretter og bilder av persongrupper, skolegang, arbeidsliv og foreningsengasjement. Det er også gjort plass til natur og ulike bygdesamfunn. I tillegg til bilder inneholder boken artikler som tar for seg utviklingen av de fire bygdesamfunnene Skotnes, Hanevik-kretsen, Hestetræet og Kleppestø opp gjennom tidene. Med stedsnavnregister.

"Askøy stolt du stig or bylgja,..." er den sjette i rekken av billedbøker om Askøy siden 1989. Samtidig er den på mange måter en direkte fortsettelse av bindet som utkom i 2009. Liksom den setter også denne boken menneskene i sentrum gjennom en lang rekke portretter og bilder av persongrupper, skolegang, arbeidsliv og foreningsengasjement. Det forhindrer likevel ikke at også Askøys vakre natur og ulike bygdesamfunn vies bred plass. Endelig er boken liksom den foregående også en historiebok i den forstand at den i flere større artikler tar for seg utviklingen opp gjennom tidene i noen av våre bygdesamfunn.

Forlag Bodoni

Omtalt sted Askøy