Romanen starter i 1929 i Fredrikstad og en forbryterjakt i mafia- og nazimiljøer i Napoli, Sicilia og New York følger. I et møte mellom kommandanten i Gamlebyen i Fredrikstad, Julius Allum, den italienske greven Augusto Ricolfi og den tyske industrimagnaten Albert von Strasser, legges grunnlaget for et svindelforetak med forgreininger til krigsprofitørvirksomhet, mord, nazist- og mafiamiljøer.

I 1929 får kommandanten i Gamlebyen i Fredrikstad, Julius Allum, besøk av en italiensk greve Augusto Ricolfi og en tysk industrimagnat Albert von Strasser. Under dette møtet blir grunnlaget lagt for en av de størst svindelforetak og krigsprofitør-virksomheter, mordkomplott, nazi- og mafiahendelser som har funnet sted, og som skulle få forgreninger og dramatiske konsekvenser helt opp til våre dager. Velrenommerte Fredrikstad familier blir trukket inn i disse kriminelle hendelser som etterlater seg mord, bestikkelser og komplotter verden over. En sjekk på kroner 300.000,- skrevet ut av Vidkun Quisling til Denofa direktør Dietrich Hildisch 8. mai 1945, samme dag som Hildisch ble arrestert, skal få stor betydning for bokens innhold.

Forlag Kolofon

Genre Krim