Arven fra antikken

jakten på røttene til vår vestlige kultur

Omega forl. 2016 Innbundet

Forfatteren drar på studietur til blant annet Mykene, Athen og Delfi for å lære mer om den greske antikken. Forfatterstemmen varierer ved at i et par kapitler er det en gaid som forteller. Hovedvekten ligger på antikken i bystaten Athen under den politiske og kulturelle storhetstida som fulgte etter de overraskende seirene over stormakten Perserriket i 490 og 480 f. Kr.
Under ledelse av den mektige politikeren Perikles ble det storslagne Parthenon-templet reist med utsmykninger av billedhoggeren Fidias, et bygg som har inspirert arkitekter og kunstnere over hele verden. På torget kunne en møte filosofen Sokrates og elevene hans Platon og Xenofon. Historieskrivningens far, Herodot, skrev sitt historieverk om perserkrigene, mens Thukydid samlet stoff om krigen mellom Athen og Sparta. Aiskylos, Sofokles og Evripides skapte det klassiske greske drama som blir oppført og kommentert verden over også i dag.
Hellas blir kalt demokratiets vogge, og den demokratiske styreformen er en bærebjelke i vår vestlige kultur. Demokratiet innebar også ytringsfrihet, noe som blant andre komedieforfatteren Aristofanes benyttet seg av når han skrev satirisk om demokratiet og politikerne.
Arven fra antikken viser hvilke impulser vestlig kultur har mottatt fra den greske antikken når det gjelder kunst, arkitektur, politisk tenkning, filosofi, litteratur, drama, mytologi og idrett. Innholdet er gjort nært og levende ved at stoffet er formet som en studietur.
Arven fra antikken er boka for deg som ønsker å vite mer om antikken uten å søke i mange spesialbøker om emnet. Bli med forfatteren på ei kulturhistorisk reise som gir deg bedre innsikt i røttene til vår vestlige kultur.

Forlag Omega forl.

Utgivelsesår 2016