Arven etter Dannevig

fotoskatten fra pionértiden i Flødevigen

utvalg fra samlingen av fotoplater etter Alf Nicolay Dannevig

av (foto), Alf-Georg Dannevig (forfatter), Erik Laukvik (forfatter), Alf-Georg Dannevig (redaktør) og Erik Laukvik (redaktør).

Bokbyen 2018 Innbundet

HAVFORSKNINGENS PIONÉRTID I NORGE
- en historisk foto-dokumentasjon fra oppdrettsnæringens vugge på Sørlandet

«ARVEN ETTER DANNEVIG - fotoskatten fra pionértiden i Flødevigen» er en historisk interessant bildebok som viser hvordan foregangsmannen G.M. Dannevig startet «Flødevigens utklekningsanstalt» i Arendal, samt startet opp strandsoneundersøkelser for å kartlegge og dokumentere bestanden av kysttorsk langs den norske Skagerrakkysten. Disse strandnottrekkene har blitt foretatt systematisk fra Havforskningsinstituttets forskningsstasjon Flødevigen hvert år. Gunder Mathiesen Dannevig startet disse undersøkelsene i 1917, og trekkene har blitt foretatt på samme steder og til samme tider hvert år - nesten uavbrutt gjennom 100 år. Dermed er undersøkelsene regnet som en av verdens fremste marine tidsserier som har gitt unik kunnskap om fiskeressursene og miljøet på Skagerrakkysten og bidratt til utallige vitenskapelige publikasjoner.

Først og fremst er denne boken en dokumentasjon av hvordan noen av foregangsmennene arbeidet med sin marine forskning - enten det dreide seg om kysttorsk, hummer eller laks og ørret. I dag er det interessant å se hvilken posisjon forskningsstasjonen har i dagens samfunn hvor det er et sterk fokus på havets resurser og en blå framtidsøkonomi.

En vakker gavebok satt sammen av Alf Georg Dannevig og Erik Laukvik. Her utgjør et utsøkt utvalg bilder og tekst et utfyllende tidsbilde av datidens havforskning og oppdrettsnæring og hvordan dette utviklet seg fra sin spede begynnelse på Sørlandet. Alle med interesse for historie og marin forskning og -kultur vil ha glede av denne boken.

Forlag Bokbyen

Utgivelsesår 2018