Arthur Meyer - og byen han malte

Communicatio forl. 2003 Innbundet

.Det står en maler i Skradikveita. Det er høst og hustrig, men han enser ikke været der han står, litt krum i ryggen over staffeliet, i lang frakk og med hatten på snei. Kanskje er det han Meyer, lurer en som skal forbi i den trange veita. Og det stemmer. Når maleren snur seg, sprekker det runde ansiktet opp i et stort og muntert smil. Snart har han bildet ferdig..

Slik åpner Per Christiansen sin fascinerende og levende skildring av Arthur Meyer (1907-1984), den fremste av alle bymalerne i Trondheim. Byen ved Nidelven er selve bymalernes by her i landet, og dermed blir Arthur Meyer også en del av den norske kunsthistorien. Mens han levde var Meyer populær hos publikum, men ble oversett av det kunstneriske etablissementet. I dag er mange av bildene hans derimot blitt et skattet samleobjekt også hos kunstinteresserte.
I denne boken møter vi en kunstner som tidlig ble klar over sitt talent, og som valgte å bruke det med staffeliet plassert på gater og i streder, på gårdstun og ute i naturen. Ett hovedmotiv var han trofast mot hele livet: Hjembyen Trondheim. Det ble et strevsomt liv fra hånd til munn for kunstneren og familiefaren, men den kunstneriske gaven han har gitt ettertiden er stor.
Per Christiansen tegner et inngående portrett av Arthur Meyer, og av hans kunst. Forfatteren setter den fremste av bymalerne inn i en kunstnerisk sammenheng, og gir på den måten også et vesentlig bidrag til forståelsen av bymalertradisjonen i norsk billedkunst.

Forlag Communicatio forl.

Utgivelsesår 2003