Forlag Luther
Utgivelsesår 1987
Format Innbundet
ISBN13 9788253142067
EAN 9788253142067
Omtalt person Arthur Berg
Språk Bokmål
Sider 263
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketom en kvinne gjør sitt beste for å skjule sin femininitet,
så vil han akte og ære henne likevel. Det skal nemlig en
mann gjøre -- dessuten er hun feminin innerst inne.
Hun ble nemlig skapt slik.
Arthur Bergs manns-ideal og hans kvinne-ideal hører den
gamle kulturen til.
Og det er en gåte for ham at vår moderne kultur så lettvint
og tankeløst forkaster disse verdiene.
Når vi har tapt denne kulturarven er vi for alvor et
lutfattig folk.
De som taper mest er kvinnene. De ser ikke idag hva de er
i ferd med å miste. En dag vil de oppdage det.
Det er bare spørsmål om hvor mye ugagn det må skje i
samfunn og kulturliv før de ser det, og igjen ønsker seg
respekt og rang som kvinner, ikke som etterligninger av menn.
(..)
Debatten de siste par tiårene [fra 68'er tida] har gitt
Arthur Berg rikelig anledning til å konkretisere ..
stikkord her er likestillingslov og likestillingsombud.
Begge deler har vært offer for hans penn. Og om han ofte
har falt for fristelsen til å polemisere med ironi og humor,
vil han nok forsvare det med at temaene har vært så
latterlige at det ikke var til å unngå.
Men den underliggende kultur- og ideologi-kampen har vært
alvorlig nok.
Tryggheim Folkehøgskole på Jæren annonserte i juli 1979
etter "kristen kjøkkenjente". Annonsen var i samsvar med
skolens praksis fra alle år tidligere. Men denne gangen
ble det bråk: Annonsen var ulovlig. Det var brudd på
Arbeidsmiljøloven å søke etter en kristen kjøkken-
jente. Ifølge likestillingsloven var det like forbudt å
søke etter kristen kjøkken jente , det skulle være åpent
for begge kjønn. Skolen hadde begått en dobbelt synd ved
sin lille annonse.
Som svar gjorde skolen det klart at de gjerne så at flest
mulig av de ansatte bodde på internatskolen, og at denne
kjøkkenhjelp skulle bo i et internat med bare jenter.
Altså burde kjøkkenhjelpen være av samme kjønn.
Likstillingsombudet godtok ikke den forklaringen.
Arthur Berg slo fast at styremaktene har gjort klokere ting
enn å opprette likestillingsombudet. Hvis innehaveren av
embetet skulle overgå styremaktene slik i mangel på klokskap,
lå det an til at embetet kunne bli en fare for tanke-, tale-
og trykkefriheten, samt for moralsans og kulturnivå.
-Man skal heretter visstnok fremdeles ha rett til å kalle
en spade for en spade. Men å kalle en jente for en jente,
det er noe annet.
Skjer det i en annonse, er det ulovlig.
-Foreløpig er det ikke forbudt å være mann eller kvinne.
Bare man avskaffer kjønnsbetegnelser. (..)
I samme lederartikkel gjorde Arthur Berg det klart også
uten ironi at likstillingsombudet nå var i ferd med å fremme
en slett moral, en naturstridig kultur og et fordummende
kjønnsløst språk > .
-Mot dette protesterer vi på vegne av alle kjønn. Og hadde
det ikke vært anakronistisk, skulle vi ønsket oss et mandig
neveslag i bordet mot slike angrep på den frie tanken i et
folkestyrt land. (..)
Dette er
"åndskampens fårlege semantiske folkedåring i vår tid".
Den nye ideologien har fått oss til å skifte språk, uten at
det er tenkt skikkelig igjennom hva det er vi gjør.
Det er farlig,
for den som får kommandoen over språket vårt, kan også
manipulere med vår tanke. (...)
Men ifølge Arthur Berg er det kjønnsløsheten i språket som
virkelig er kjønnsdiskriminerende. For dersom en skulle
drive upassende diskriminering når en sier "lærerinne" eller
"sykepleierske", da må det komme av at en nedvurderer en
person nettopp ved å la det skinne igjennom at vedkommende
er en hun-person.
Ideologien .. kommer også til uttrykk i den moten som vil
kle kvinner og menn mest mulig likt: Det er om å gjøre å
skjule og bagatellisere ulikheten.
Slikt gjør bare en kultur som ikke lenger har aksept for
Skaperen som skapte mennesket til mann og kvinne.
"Med dette oppmodar vi alle som ikkje er misnøgde med Vår
Herre fordi han skapte mennesket som to ulike kjøn, til å
la språk og tanke lyda skaparordningi og ikkje lyde den nye
mot-ideologien
som no krev makt over tanken og mentaliteten vår."
/
Det begynte så smått med at vi ble lært opp til å le av
en gammeldags familie-idyll: "Mor syr. Far leser."
Men denne humoren har utviklet seg til en farlig gift
som angriper selve familie-institusjonen. (..)
og til de som brenner med spørsmålet: Vasker han opp noen
gang? - kan vi svare: Ja.
( Fulltekst hos nb.no -- 1987 )
(ekstra!) Newfreespeak iverksatt : >
"et fordummende kjønnsløst språk"
..Prohibit gender specific pronouns and be more inclusive by using
gender “neutral” pronouns such as ze, hir, zir, xe, xem and xyr,
rather than he, she, him or her