Arne Ekeland

broen til Melkeveien

Henie Onstad Kunstsenter og Labyrinth Press 2008 Innbundet

Boken tar for seg billedkunstneren Arne Ekelands (1908-1994) liv og verk, og utgis i forbindelse med utstillingen "Arne Ekeland - broen til Melkeveien" i Henie Onstads Kunstsenter 6. mars - 18. mai 2008. Med litteraturliste.

Arne Ekeland (1908.1994) hadde en sentral plass i norsk kunstliv fra sin debut i 1929 til sin død i 1994. Forfatteren, professor Øivind Storm Bjerke, traff Ekeland første gang i 1984 og har i mange år arbeidet for å publisere en bok om den store maleren. Arne Ekeland var en visjonær kunstner. Mange av hans bilder gir uttrykk for angst og undergang, på samme tid som det nesten alltid finnes lyspunkter i bildene. Han hadde en stor tro på at menneskeheten skulle nå frem til et samfunn uten undertrykkelse, sult og krig. Gjennom 65 års virke hadde Ekeland en stor kunstnerisk produksjon som rommet store skiftninger som gikk fra det poetisk-maleriske over til det episk klare og til et abstrakt-dekorativt formspråk. Boken utgis i anledning en stor utstilling på Henie Onstad kunstsenter i tiden 6. mars til 18. mai 2008.

Forlag Henie Onstad Kunstsenter Labyrinth Press

Utgivelsesår 2008