Arktis

livet i en verden av is og snø

av (forfatter) og Felix Heintzenberg (forfatter).

Naturfokus 2016 Innbundet

Siden midten av 1990-tallet har Ole J Liodden og Felix Heintzenberg jevnlig besøkt forskjellige deler av Arktis, fra kysten av Nord-Norge til Svalbard, Grønland, Canada, Alaska og Russland. Dette har nå resultert i en praktbok om Arktis, hvor storslåtte bilder blir kombinert med informativ og spennende lesning om livet langt oppe i nord.

Boka .Arktis - livet i en verden av is og snø ., gir deg et innblikk i livet til dyr og planter i Arktis. Gjennom seks kapitler (208 sider) blir du tatt med på en reise fra den arktiske sommeren våkner til liv etter vintersøvnen, og mengder av trekkfugler legger ut på en lang reise hjem. Tundraen blir forvandlet til et frodig hjem for fugler, smågnagere, fjellrever og andre dyr, og dette er en intens periode med livslyst i lysets tid.

Livet i nord er kun mulig om man har fysiologiske og adferdsmessige tilpasninger som gjør at man kan overleve i Arktis, spesielt for de fuglene og dyrene som ikke trekker sørover om vinteren. Noen dyr er til og med helt avhengig av isen og kuldegrader for å leve det livet de gjør i drivisen. Med tydelige klimaendringer i nord er livet på tynn is noe flere dyr må forholde seg til i Arktis. Drivisen er svært viktig for økosystemet i Arktis og i isbjørnens rike tar boka opp hvilke utfordringer isbjørnen har - ikke bare på grunn av klimaendringer - men også i forhold til hardt jaktpress og områder med ikke-bærekraftig forvaltning. I bokas siste kapitel tilbake til skyggesiden kan du lese om hvordan dyrene forbereder seg på den kalde årstiden som er i anmarsj - i visshet om at Arktis igjen vil komme på solsiden om et halvt års tid.

Forlag Naturfokus

Utgivelsesår 2016