Arkitekturoppgjøret

vår invasjon av landskapet - utfall og tilbakeblikk - hvor går vi?

Allgrønn Okkenhaug 2022 Heftet

ARKITEKTUROPPGJØRET
av Ulf Andenæs

En bok for deg som er opptatt av omgivelser til å leve med

En bok som gir mange sterke grunner til arkitekturopprør.

- Hvor ble det av den norske byggeskikken?
- Hvorfor vil mange arkitekter mislike denne boken sterkt?
- Er det en grunn til at det ser det ut som det gjør i våre bygde omgivelser?
- Når brutale bygninger går oss på nervene
- Høyblokken - kult for dem på toppen, til bry for flere
- Hva slags bygninger får vi når pengene alene får råde?
- Hvilke hus er verd å frede?
- Hva kan vi lære av aktivistene?
- Gi folk på stedet et ord med i laget
- Gi plass for en varm og sanselig arkitektur

ARKITEKTUROPPGJØRET har QR-koder som skal ta deg videre i disse temaene:

Kulturlandskapet Fotavtrykkene Kapitalkreftene Tilpassing Tradisjon Materialbruk Ideologier Organisk Stilbrudd Fredning Menneskesinnet Høyhus Aktivistene Miljøpolitikk Maktarkitektur Arkitekturmote Medvirkning

Ulf Andenæs ble utdannet som historiker i Oslo og Oxford. Journalist av yrke, arbeidet lenge i Aftenposten, særlig på utenriksredaksjonen og med politikk og kultur, var korrespondent i London, Wien og Washington, har ledet den politiske redaksjonen og debattredaksjonen i avisen; har her hjemme dekket byggeskikk, boligspørsmål og våre omgivelser, bidro i Bonytt til artikkelserien «Norsk byggeskikk - arv, egenart og fornyelse», hadde før dette ansvaret for kultursidene i Morgenbladet. Har vært styremedlem i Fortidsminneforeningen Oslo Akershus og tidligere deltatt i redaksjonen for bladet Fortidsvern.

Hjertesak:
«Den edle treenighet, som hører sammen til evig tid - naturvern, miljøvern og kulturvern».

Forlegger og redaktør Erling Okkenhaug
Har gjennom nettverket Allgrønn (www.allgronn.org/) vært aktivist for respektfull stedsutvikling siden 1989. Det har for det meste vært en kamp mot overmakt og uvilje. Men også med en og annen seier. Det har vært ganske få på barrikadene. Det er derfor med stor tilfredsstillelse vi de seneste årene har erfart at det folkelige engasjement for arkitektur og stedsutvikling har eskalert. Særlig blant yngre. Det skyldes ikke minst stort trykk fra «ARKITEKTUROPPRØRET» i sosiale medier. Og med det større interesse fra etablerte media og fagmiljøene
(Facebook over 30.000 følgere - Instagram over 66.000 følgere - per juli 2022).

Hjertesaker:
«Værekraft - Bærekraft - Stedskraft - Handlekraft»

Forlag Allgrønn Okkenhaug

Utgivelsesår 2022

ISBN13 9788277620053

EAN 9788277620053

Behersket raseri preger dette oppgjøret med moderne byggestil her til lands og andre steder. Tidligere journalist i Aftenposten, Ulf Andenæs, er en mangeårig forsvarer av tradisjonell byggekunst, slik vi før fant den på landsbygda og i småbyene langs kysten.

Han er ikke i tvil om at profittorienterte utbyggerere står bak mye brutal arkitektur både når det gjelder utforming (rette linjer og vinkler) og materialer (råbetong). Men utbyggerne hadde ikke klart det uten støtte fra dagens arkitekter som tviholder på 1930-årenes funksjonalistiske programerklæringer med sin vekt på høyblokker og motorveier. Franskmannen Corbusiers byplanvisjoner får hard medfart.

Men Andenæs er god på å framheve lyspunktene både når gjelder byggeprosjekter og arkitekter. Men skal disse innspillene lykkes, kreves det lokaldemokrati og engasjement av folk flest.

Boka har mange fine fotografier. De fleste er tatt av Erling Okkenhaug, leder av Allgrønn og bokas utgiver.

Hva i naturen og landskapet er en invaderende bygningsform? Det er bygninger med et formspråk som er absolutt fremmed for landskapets eget formspråk. Det er ikke minst i de rettvinklede og linjalrette former som ikke finnes i naturen.