Areal, sted og reiserute

Fagbokforlaget 1995 Heftet

Fra et reiserutesynspunkt, viser boka modeller for studier av reiselivsaktivitet, og trekker frem praktiske utviklingsmuligheter innenfor reiseruter og reiselivsregioner. For studenter innen reiseliv, dem som ønsker en innføring i hva reiseliv er, og andre. Med litteraturliste.

Reiseliv er noe som alle deltar i, men reiseliv er også et fagfelt i stadig utvikling både på produktsiden og når det gjelder markedsforståelse. Altfor mye av reiselivsdiskusjonen glemmer at den reisende drar langs er rute for å komme fram til sine mange reisemål, og at planlegging at produktutvikling på et sted er helt avhengig av hva som foregår på andre steder langs disse reiserutene. Denne boka har som formål å vise modeller for studier av reiselivsaktivitet fra et reiserutesynspunkt, samtidig som det skal trekkes fram praktiske utviklingsmuligheter både innenfor reiseruter og reiselivsregioner. Boka viser også noen eksempler fra steder som har klart å styre utviklingen mot mål de har satt seg. Den henvender seg både til studenter innenfor reiseliv, til dem som ønsker en innføring i hva reiseliv er og til den som har utvikling av gode reiselivsprodukter som en av sine utfordringer i sitt daglige virke. Thor Flognfeldt jr er utdannet som samfunnsgeograf i Lund i Sverige og arbeider i dag som førsteamanuensis i Reiselivsplanlegging og områdeanalyse ved Avdeling for reiseliv og samfunnsutvikling ved Høgskolen i Lillehammer. Internasjonalt er han tilknyttet flere reiselivsorganisasjoner som aktivt medlem, og han sitter som styremedlem i den internasjonale geografiunionens arbeidsgruppe for studier av reiseliv og bærekraftig utvikling.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1995