Arctic mood

av (komponist), Werner Anderson (illustratør) og Brynjar Rasmussen (oppleser).

Nordnorsk jazzsenter 2011 Innbundet

Boka inneholder fotografier fra Svalbard. Den medfølgende CD-en inneholder musikk av Brynjar Rasmussen med inspirasjon fra Svalbard.

Arctic Mood; Praktbok med unike bilder fra Svalbard med nyskrevet musikk på cd av Brynjar Rasmussen. Musiker og komponist Brynjar Rasmussen og fotograf Werner Anderson har gjentatte ganger besøkt Svalbard de siste årene. De er dypt begeistret for denne fascinerende og kontrastfylte øygruppa helt uten sammenligning til fastlands-Norge og har brukt den som inspirasjonskilde for ny kunstnerisk utforskning og utfoldelse. Nordnorsk Jazzsenter har derfor bestilt et verk av Rasmussen som sammen med Andersons fotografier blir en sterk forestilling bygd på Svalbards unike posisjon som fangst-, forsknings- og gruvesamfunn og sikkerhetspolitiske arena. Verket vil bli urframført i Longyearbyens nye kulturhus, 5. februar. Komponisten og fotografen har besøkt Svalbard flere ganger, og deres kjærlighet og dype respekt for øygruppa blir formidlet gjennom denne boken med bilder, tekst og lydkilder som sammen beskriver de forskjellige elementene. Det visuelle og det kunstneriske blir presentert på en måte som utfordrer til refleksjon, nysgjerrighet og undring. "Så, når Brynjar Rasmussen inntar Arktis gjør han det på sin måte. Han graver seg fra framtida tilbake til fortida. Gjennom dagens moderne romteknologi som omgir Longyearbyen, nøster han seg gjennom gruvegangen og inn i fangshyttene. Han går sin egen vei i et frontalangrep på den kronologiske historien. Med ferske opplevelser fra krigsherjede og utsultede land sør for ekvator, via Russland, tar Brynjar Rasmussen og hans medsammensvorne, oss med inn i sitt Arktis." - hentet fra forord i boka av Arne O. Holm

Forlag Nordnorsk jazzsenter

Omtalt sted Svalbard