Arbogast-saken

kriminalroman

av (forfatter) og Sverre Dahl (oversetter).

Gyldendal 2004 Innbundet

Ei seinsommernatt i 1953 forlot Hans Arbogast Marie Gurth død i et kratt utenfor Grangat nord i Schwartzwald. Obduksjonsrapporten er uklar og bevisene usikre, og det er vanskelig å avgjøre om han plukket henne opp for å voldta og myrde henne, om det var en sexlek som gikk for vidt, eller om han rett og slett er en lystmorder. Hans Arbogast blir dømt til livsvarig fengsel, selv om han sier han er uskyldig. Fjorten år senere forsøker en forsvarsadvokat og en journalist å få saken gjenopptatt. Dette er opptakten til en odyssé gjennom rettssystemet, og Hans Arbogast blir forvandlet til Arbogast-saken. Romanen bygger på en virkelig hendelse.

Et besettende drama som utforsker grenselandet mellom erotikk og død. Hva skjedde den varme sensommernatten i 1953, da Hans Arbogast forlot Marie Gurth død i et kratt utenfor Grangat nord i Schwartzwald?Plukket han henne opp langs veien for å voldta og myrde henne?Handlet det om en pirrende sex-lek som gikk for vidt? Eller var Hans Arbogast rett og slett en lystmorder?Obduksjonsrapporten er uklar og bevisene usikre. Men i en etterkrigstid som er preget av seksualangst, får anklageren fritt spillerom. Hans Arbogast blir dømt til livsvarig fengsel, selv om han sier han er uskyldig. Men tvilen er der, hele tiden. Fjorten år senere forsøker en forsvarsadvokat og en journalist å få saken gjenopptatt. Dette er opptakten til en odyssé gjennom rettssystemet, og Hans Arbogast blir forvandlet til Arbogast-saken. Boka bygger på en virkelig hendelse, og den unge forfatteren er med denne boka, som har en egen lyrisk stil og en originalitet, i ferd med å få seg et navn i hele Europa.«En bok til å miste pusten av .; en gripende rettssalsroman.» Frankfurter Rundschau«Arbogast-saken er et intelligent og engasjerende rettssalsdrama.» Stewart O'Nan

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205304727