Arbeidsrettslig håndbok

privat sektor

LO-NHO-området

av (forfatter), Kari Bergeius Andersen (medforfatter) og Henning Jakhelln (medforfatter).

Høyskoleforlaget 2004 Heftet

Boken forklarer de rettslige sidene av arbeidsrett for arbeidstakerne i de enkelte virksomhetene og de som i de samme virksomhetene opptrer for eller sammen med arbeidsgiverne. Det er lagt vekt på oversikt og praktiske eksempler. Har stikkord-, doms-, og lovregister.

Boken tar i første rekke sikte på å være en håndbok. Den har til hensikt på en lettfattelig måte systematisk og praktisk å forklare de rettslige sidene av arbeidsrett særlig for de som er representanter eller tillitsvalgte for arbeidstakerne i de enkelte virksomhetene og de som i de samme virksomhetene opptrer for eller sammen med arbeidsgiverne. Det er lagt stor vekt på oversikt og praktiske eksempler.

Arbeidsretten er i støpeskjeen. Boken har med både Arbeidslivslovutvalgets forslag til ny lov og den siste reformen av arbeidsmiljøloven, om likebehandling i arbeidslivet.

Forfatterne har lang teoretisk og praktisk erfaring med arbeidsrett fra forskjellige vinkler: Henning Jakhelln er professor i offentlig rett ved Universitetet i Oslo med særlig plikt til å forelese i arbeidsrett og landets ledende spesialist i arbeidsrett (henning.jakhelln@jus.uio.no). Kari Bergeius Andersen er advokat i Arbeidsrettsavdelingen i Schjødt (kari.andersen@schjodt.no) og Ulf Ertzaas er advokat (uertzaas@online.no).

Forlag Høyskoleforlaget

Utgivelsesår 2004