Arbeidsplassforbedring (APF)

miljøarbeidets verktøykasse

av (redaktør).

Tiden 1999 Heftet

En verktøykasse med 28 ulike metoder for å forbedre arbeidsmiljøet. Metodene er egnet for arbeid med mellommenneskelige eller organisatoriske forhold, det vi ofte kaller §12-problemer. Hver av metodene blir beskrevet etter samme mønster; hvor metodens styrker og svakheter blir kommentert og ressursbehovet ved bruk av metoden vurdert. Boken er i hovedsak basert på den danske: "Idekatalog : metoder og redskaber til at gennemføre arbejdspladsvurderinger".

Denne håndboka gir deg på en systematisk og pedagogisk måte 28 ulike metoder for å skape et bedre arbeidsmiljø. Det kan være langt fra enighet om målet for et godt arbeidsmiljø til de faktiske forbedringene. Mange har erfart at nitide kartlegginger og lange møter ikke alltid gir de forventede resultater. I denne håndboken beskrives 28 ulike metoder for å skape et bedre arbeidsmiljø. Samtidig som det gis innføring i metodene, viser boka også de enkelte fremgangsmåtenes svakhet og styrke, og hva som kreves av organisasjonen for å kunne ta dem i bruk. Boka gir et solid grunnlag for å kunne forbedre arbeidsmiljøet i bedriftene. Målgrupper: Ledere, personalansatte, tillitsvalgte, verneombud og HMS- og bedriftspersonell.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 1999