Arbeidsliv i omstilling

av (redaktør), Torstein Nesheim (redaktør), Odd Nordhaug (redaktør) og Kjell Gunnar Salvanes (redaktør).

Fagbokforlaget 2006 Innbundet

Boka inneholder en samling artikler som tar for seg omstillinger i norsk arbeidsliv som følge av globalisering og digitalisering. Boka ser på omstilling i forhold til arbeidsmiljø, kompetanseutvikling, belønningssystemer, jobbtrygghet, fagforeninger, og grenser mellom ulike bedrifter. Artiklene er basert på tre forskningsprosjekter i regi av Arbeidslivsforskningsprogrammet i Norges forskningsråd. Har litteraturliste.

Kravene til arbeid endres stadig. Omstillingstakten er høy og gjør seg gjeldende på mange plan. Utviklingen forklares gjerne med at konkurransen skjerpes for produsenter av varer og tjenester i sin alminnelighet, og på grunn av nyutvikling av teknologi og en generell heving av kompetansenivået i samfunnet. Likevel er det uklart hva som egentlig skjer: Er vi inne i en utvikling hvor arbeidstakere får kortere og mer flyktige ansettelsesforhold? Blir arbeidslivet mer brutalt, slik at flere i yrkesaktiv alder støtes ut av arbeidsmarkedet? Eller skaper endringene stimulerende utfordringer som bedrer arbeidstakernes muligheter for utfoldelse og inntekt? Er belønningssystemene i endring, med større lønnsforskjeller som resultat? Boken belyser omstilling som i dag gjør seg gjeldende i norsk arbeidsliv med utgangspunkt i ulike faglige perspektiver og ståsted, både fra virksomhetenes og arbeidstakernes side. Den bygger på tilnærminger til arbeidslivsforskning innenfor økonomisk-administrative fag, med fokus på hvordan både den enkelte, bedrifter og samfunnet i stort berøres. Artiklene er skrevet av forskere i den faglige staben ved SNF og NHH, hovedsakelig med utgangspunkt i forskningsprosjekter finansiert av arbeidslivsforskningsprogrammet i Norges forskningsråd.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2006