Arbeidsliv, historie, samfunn

norske arbeidslivsrelasjoner i historisk, sosiologisk og arbeidsrettslig perspektiv

av (forfatter), Olav Korsnes (forfatter), Knut Venneslan (forfatter) og Øyvind Bjørnson (forfatter).

Fagbokforlaget 2003 Heftet

Boka gir en samlet framstilling av det norske systemet av arbeidslivsrelasjoner. Den gir innsikt i hva slags system av relasjoner dette er. Gjennom historiske, sosiologiske og arbeidsrettslige perspektiver gir samtidig boka en oversikt over utviklingen av forholdet mellom styringsrett, medbestemmelse og statlig myndighetsutøvelse i både privat og offentlig sektor. Kunnskap om toneangivende politiske reguleringsregimer, viktige ledelses- og organisasjonsprinsipper, dynamikken i ulike forhandlingssystemer, og betydningen av endringer i lov- og avtaleverket, og i yrkes- og organisasjonsstrukturen. Samt et innblikk i møter mellom internasjonale og globale utviklingstendenser og nasjonale tradisjoner og institusjoner. Boka vil være nyttig for studenter, partene i arbeidslivet, næringslivsledere og politiske beslutningstakere. Med litteraturliste, opplysninger om forfatterne, saks- og person- og organisasjonsregister.

Arbeidsliv, historie, samfunn gir en samlet framstilling av det norske systemet av arbeidslivsrelasjoner - det vil si de mange forbindelsene som finnes mellom arbeidsgivere og arbeidstakere, mellom organisasjonene i arbeidslivet, og mellom disse og den norske staten.
Boka gir innsikt i hva slags system av relasjoner dette er: Hvordan har systemet vokst fram? Hva slags særpreg har det sammenlignet med andre land? Hva er de stabile trekkene, og hvilke historiske (opp)brudd har ledet fram mot dagens situasjon?
Gjennom historiske, sosiologiske og arbeidsrettslige perspektiver gir samtidig boka - oversikt over utviklingen av forholdet mellom styringsrett, medbestemmelse og statlig myndighetsutøvelse i både privat og offentlig sektor - kunnskap om toneangivende politiske reguleringsregimer, viktige ledelses- og organisasjonsprinsipper, dynamikken i ulike forhandlingssystemer, og betydningen av endringer i lov- og avtaleverket, og i yrkes- og organisasjonsstrukturen - innblikk i møter mellom internasjonale og globale utviklingstendenser og nasjonale tradisjoner og institusjoner.
Forfatterne er knyttet til AHS - Gruppe for flerfaglig arbeidslivsforskning, som samler forskere fra samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagmiljøer ved Universitetet i Bergen. Jan Heiret er forsker ved Rokkansenteret, Olav Korsnes er professor i sosiologi, Knut Venneslan er professor i filosofi, og Øyvind Bjørnson var professor i historie.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2003