Arbeid for livet

av (redaktør) og Bente Rasmussen (redaktør).

Gyldendal akademisk 2002 Heftet

Boka handler om det "nye" arbeidslivet og er tematisk delt inn i tre hoveddeler: Troen på markedet. Kundene kommer. Grenser i det grenseløse. Den tar opp spørsmål som: Hvordan kan vi sørge for at det blir plass til flere i dagens arbeidsliv? Hvordan får vi folk til å holde ut i jobben fram til vanlig pensjonsalder? Boka er skrevet for ledere og politikere og for deg som ansatt. Egner seg også som pensumlitteratur innenfor samfunnsfagene.

Hvordan kan vi sørge for at det blir plass til flere i dagens arbeidsliv? Hvordan får vi folk til å holde ut i jobben fram til vanlig pensjons-alder? I dag er det stor enighet om slagordet «inkluderende arbeidsliv», og boka tydeliggjør dilemmaer og paradokser gjennom beretninger fra blant annet reklamebransjen, call-sentre, banker, kjøpesentre, lufttransportselskaper og privatdrevne sykehjem. Arbeid for livet handler om det «nye» arbeidslivet og er tematisk delt inn i tre hoveddeler: * Troen på markedet * Kundene kommer * Grenser i det grenseløse Troen på markedet som løsningen på samfunnets problemer har ført til nye strategier i offentlig politikk og har endret vilkårene for både offentlig og privat virksomhet. Et annet særtrekk ved dagens arbeidsliv er veksten i tjenesteøkonomien: Hva skjer når kundene kommer og arbeidet blir kundestyrt på godt og vondt? Et tredje tema er at arbeidet i sterkere grad er en kilde til identitet og selvfølelse . arbeidslivet kan bli «grådig». Hvordan kan vi sette grenser i det grenseløse? Boka er skrevet for ledere og politikere og for deg som ansatt, og egner seg også som pensumlitteratur innenfor samfunnsfagene.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2002