Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken redegjør for forutsetningene som skal til for at det skal kunne etableres en musikkestetisk refleksjon. Boken gir bl.a. en innføring i lytteprosessen og argumenterer for at det er umulig å avgrense grunnlaget for musikkestetisk refleksjon til kun å omfatte musikken. Musikk er en sosial konstruksjon mellom komponist, utøver og lytter. Har litteraturliste.
Omtale fra forlaget
I Anvendt musikkestetikk relateres musikkestetiske teorier til aktuelle situasjoner for utøvere og lyttere av klassisk musikk. Det sentrale kapitlet Har musikken iboende kvaliteter følger kronologien fra antikken, men med eksempler fra dagens musikkliv. Boken innledes av tre kapitler som viser hvordan elementer til musikkestetisk refleksjon fastlegges allerede i innstuderingssituasjonen og i vår lytteprosess. Et av bokens hovedmomenter er å vise at det er umulig å avgrense grunnlaget for musikkestetisk refleksjon til kun å omfatte den klingende musikken. Boken avsluttes derfor med tre perspektiver som er vesentlige både for lyttere og utøvere i dagens klassiske musikkverden: Forestillingen om absolutt musikk, de kontekstuelle rammene og musikk som en sosial konstruksjon mellom komponist, utøver og lytter.
Per Dahl er førsteamanuensis ved Institutt for musikk og dans ved Universitetet i Stavanger. Han ble dr.philos i 2006 med avhandlingen: Jeg elsker Dig! Lytterens argument. Grammofoninnspillinger av Edvard Griegs opus 5 nr.3.
Forlag Unipub forlag
Utgivelsesår 2008
Format Heftet
ISBN13 9788274773721
EAN 9788274773721
Språk Bokmål
Sider 214
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket