Antroposofi og meditasjon

utvalgte tekster

Antropos 2016 Innbundet

Rudolf Steiner (1861-1925), antroposofiens grunnlegger, utviklet en meditativ erkjennelsesvei for vår tid. Denne boken inneholder tre sentrale tekster om meditasjon, fra forskjellige faser av hans virksomhet.

Med utgangspunkt i en moderne, vitenskapelig orientert bevissthet utviklet Rudolf Steiner (1861-1925), antroposofiens grunnlegger, en meditativ erkjennelsesvei for vår tid. Denne boken inneholder tre utvalgte tekster om meditasjon, fra forskjellige faser av hans virksomhet: Trinnene i den høyere erkjennelse (1905-08), En vei til selverkjennelse i åtte meditasjoner (1912) og Om sjelelivet (1923). En beskrivelse av Generelle krav enhver må stille seg som vil gjennomgå en okkult utvikling (de såkalte «biøvelsene») er også tatt med, og et kapitel fra boken Terskelen til den åndelige verden (1913), «Om den tillit man kan ha til tenkningen og om den tenkende sjels vesen. Om å meditere». Boken har en innledning av Harald Haakstad og en grundig innføring i temaet av Jørgen Smit, «Antroposofiens meditative erkjennelsesvei», som belyser og aktualiserer Steiners meditasjonsanvisninger.

Forlag Antropos

Utgivelsesår 2016