Antroposofi og kunst

av (forfatter), Arild Vange (redaktør) og Anna Svensen (oversetter).

Vidarforlaget 1999 Heftet

Forfatteren viser hvordan kunstartene springer ut av den menneskelige natur og framhever nødvendigheten av en åndelig dimensjon i kunsten, som først kan oppnås ved at det abstrakte i vårt tanke- og idéliv overvinnes.

For å komme til en levende, spirituell erkjennelse av kunsten og det kunstneriske, må det abstrakte i vårt tanke- og idéliv overvinnes, ifølge Rudolf Steiner. Vi må ikke glemme at ordet kunst har sin opprinnelse i «å kunne», at det kunstneriske faktisk dreier seg om ferdigheter. Her viser han hvordan kunstartene - arkitektur, bekledningskunst, plastikk, maleri, musikk, diktining, eurytmi, mimikk og dans - springer ut av den menneskelige natur. Han går utførlig inn på farvene i billedkunsten, på tonene i musikken, på fantasikraften i diktningen, på det rytmiske og melodiøse i resitasjon og deklamasjon, foruten å gi impulser til en nyskaping av den dramatiske, den sceniske fremstilling. Boken består av de to foredragene han holdt 18. og 20. mai 1923, i forbindelse med dannelsen av Det norske Landsselskap (det antroposofiske selskap i Norge).

Forlag Vidarforlaget

Utgivelsesår 1999