Omtale fra forlaget
Hva kan vi gjøre for å få en bedre skole?
Forfatteren tar utgangspunkt i hvordan styringen av skolene har bidratt til utviklingen av norsk utdanningspolitikk de siste 25 årene og forholdet mellom stat og kommune.
Staten har et hovedansvar for å styre skoler, en styring som dels skjer direkte, dels indirekte ved at kommunene får ansvar. Han viser at det å stilles til ansvar er blitt styringsmåten i norsk utdanning de siste årene, og han forklarer hvordan dette skaper større avstand mellom dem som kan stille krav og dem som skal utføre jobben: Skolen er ansvarlig overfor skoleeier og læreren overfor skolelederen. Men skal elevene stilles til ansvar for resultatene sine?
Styring er ikke bare knyttet til evne til kontroll, men det krever også evne til å skape tillit. Her er det viktig å ha et bevisst forhold hvilken vei en bør velge i ulike situasjoner, når en skal velge å kontrollere og når det er best å vise tillit.
Måten skolen styres på sier noe om hva slags samfunn vi vil ha. Målet med denne boken er å gi leseren grunnlag for egne analyser og vurderinger ved hjelp av analytiske verktøy.
Forlag Cappelen Damm akademisk
Utgivelsesår 2008
Format Heftet
ISBN13 9788202286422
EAN 9788202286422
Språk Bokmål
Sider 182
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket2 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket