Annerledes-Europa

av (forfatter) og Håkan Larsson (forfatter).

Pax 2010 Innbundet

Boken viser at norske visjoner om desentralisering, miljøbevissthet og sosial rettferdighet ikke er så særegne som mange tror. Den introduserer Annerledes-Europa, og viser blant annet hvordan bøndene i Sentral- og Øst-Europa har krevd en alternativ modernisering. Med litteraturliste og personregister.

Som Annerledeslandet skulle Norge gå foran og vise vei for dem som ønsket seg et verdenssamfunn preget av desentralisering, miljøbevissthet og sosial rettferdighet. Denne boken setter visjonene om Annerledeslandet inn i en europeisk kontekst. Forfatterne viser hvordan bøndene, ikke minst i Sentral- og Øst-Europa, har vært en politisk kraft gjennom hundre år. Bondepolitikerne har kjempet motstrøms, og hatt et utstrakt samarbeid over lande grensene, for eksempel i Den grønne internasjonalen. Annerledes-Europa er en historie om sterke personligheter som har formet bøndenes politikk, og en fortelling om grønne verdier som har stått sterkt gjennom hundre år.

Forlag Pax

Omtalt sted Europa