Angunnas hemmelighet

de gjemte og glemte

Steffen Martin 1887-1914

av (forfatter) og Marta Lillian Ekerhovd (illustratør).

Marta Lillian Ekerhovd 2012 Innbundet

Dette er første boken i triologiens ANGUNNAS HEMMELIGHET. De gjemte og glemte. Den har fått undertittelen Steffen Martin, og foregår i tiden 1887 - 1914. Boken løfter frem historien til en leprasyk/spedalsk og hans familie, fortalt fra innsiden. En historie som har vært lite, eller ikke beskrevet før her i Norge. Å være uren, eller spedalsk var så skambelagt, forbundet med så mange fordommer og vanskeligheter for den det galt og slekten, at ingen turte å fortelle om den syke når de levde eller etter. Det er Steffen Martin vi får høre om i denne boken. Om hans drømmer
hans liv og levnet i bygden han vokser opp i
i arbeid på farens gård, og på fiske langs kysten. Til sist får vi være med han, i hans trøstesløse opphold på Pleiestiftelsen1. i Bergen, en oppholds/ interneringsplass for leprasyke/spedalske i den tiden. Angunna på nitti, fortelleren i denne romanen, husker godt sin mors og onkels usminkete fortelling om deres eldre bror Steffen Martin. Hun har holdt på sin hemmelighet frem til nå. Ikke fortalt om Steffen Martin til noen, heller ikke til sine barn, barne- og oldebarn.Angunna har villet skjerme dem, slik hennes forfedre skjermet henne. De visste av erfaring hvilke vanskeligheter de ville møte dersom de tilhørte en slik familie. Utestenging og stigmatisering. Alt i bibelen var de betegnet som urene. Nå trenger hun det ikke lenger. Sykdommen er nå utryddet i Norge. Angunna forteller her sinhistore om Steffen Martin. Det skyller hun denne flotte, sterke gutten som var en av dem som bar lidelsene, ble godt gjemt og glemt, sier hun. Illustrasjonene i boken understreker og levendegjør hendelser i boken. Denne boken er et bidrag til å gjøre kjent historien til de leprasyke/ spedalske i Norge.

Forlag Marta Lillian Ekerhovd

Serie Angunnas hemmelighet (1)

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt sted Hordaland