Andriken

av (forfatter) og Olav Hagen (illustratør).

Gyldendal Tiden 1997 Innbundet

Dette er historien om en liten andrik fra England. Faren er en staselig andrik og moren har rømt fra fangenskap hos en bonde. Men det er ikke alltid like lett å være and, for det er mange farer som truer.

Om å være annerledes. Jeg-fortelleren i denne høytlesningsboken er en liten, ganske annerledes andrik. Han er sønn av en hvit and som tilbragte sine første leveår i fangenskap hos en bonde og den aller stasligste stokkandriken i mils omkrets. Andriken forteller sin historie i tilbakeblikk, om moren som rømte fra bonden bare for å bli hakket på av de andre endene i kanalen, helt til faren står opp for henne. Om faren som må bøte med livet etter å ha kjempet mot en løshund, og endelig om sin egen oppvekst som utsatt blandingsavkom. I et informativt innhold forteller forfatteren Dagfinn Ingebrigtsen om bakgrunnen for hvordan historien ble til, om det spesielle landskapet langs kanalene i England, om de særegne kanalbåtene og om endene han møtte der og som inspirerte ham til å skrive historien. Dagfinn Ingebrigtsen debuterte i 1986 med "Skogmus går ikke i feller". Siden er det kommet flere bøker, blant annet fire bøker om Beate.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1997