Omtale fra forlaget
Hvorfor er "fedrelandets" historie prioritert så sterkt som det er i historieundervisningen, og hva går dette på bekostning av? Hvordan er historisk kunnskap mulig? Eller mer konkret: Hvilke forutsetninger ligger til grunn for teorier om fortidens res gestae - det som har vært? Hva er fortid, hva er tid? Denne boka er skrevet for de nysgjerrige, de som vil være med på en metarefleksjon over historiefagets egenart, både i forhold til andre samfunnsfag og i forhold til fiksjonsfortellinger. Forfatteren tar opp grunnlagsproblemer i historiefaget som forutsetningene for historisk innsikt og forståelse, spørsmålet om i hvilken grad historisk innsikt også kan være en selvinnsikt og spørsmålet om hva poenget med et historiestudium består i: Hvorfor bryr vi oss om det som har skjedd før? Analytisk narrasjon fyller et behov for en lærebok som integrerer vitenskapsfilosofiske problemstillinger i fagstudiet, og er et tilbud til studenter som vil studere slike problemstillinger med utgangspunkt i faget historie. Studenter i andre samfunnsfag og i fag som idéhistorie, filosofi og litteraturvitenskap vil også ha utbytte av boken. Paul Knutsen er professor ved Høgskolen i Lillehammer. En sakkyndig komité omtaler forfatterens teoretisk-metodiske produksjon slik: «Han plasserer seg blant dem som i dag bidrar sterkest til å revitalisere metodisk-teoretisk debatt og filosofisk selvrefleksjon innenfor det norske historikermiljøet.»
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2002
Format Heftet
ISBN13 9788276745542
EAN 9788276745542
Språk Bokmål
Sider 260
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket3 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket