Amtrak

en beretning om en togreise gjennom de troendes land

Meinstein 2021 Heftet

AMTRAK - på sporet av Amerikas identitetskrise

Donald Trump var blitt valgt til president og venstresiden hadde omfavnet en ny filosofi, kalt WOKE. USA var blitt et splittet land i utakt med sin egen skjebne. Hvor dyp er Amerikas identitetskrise, hva er det som er gått galt?

Med et ønske om å ta temperaturen på en stormakt som synes mer og mer fremmed og febril, krysset forfatteren og kunstneren Randi Smedsgaard i 2018 det Nord-amerikanske kontinentet med tog. De var fra før godt kjente med USA, en nasjon de omfattet med respekt og beundring. Men det var gått tredve år,

Underveis fører de samtaler med ulike mennesker, amerikanere så vel som utlendinger. Alle har et budskap og et bidrag til den store fortellingen som omfatter kunst, filosofi, politikk og historie - men ikke minst betydningen av religionen, slik den har fått utvikle seg i Amerika. Reisen fra New York til San Francisco over Chicago og Denver er regnet som en av de vakreste og mest interessante jernbanereiser i Amerika. Landskapet skifter fra fruktbare daler til uendelig prærie og dramatiske fjellkjeder. Mens toget vinner stadig nye kilometer øker innsikten i Amerikas drøm om Utopia, den uløste konflikten mellom virkelighet og uskyld. Dermed avdekkes skremmende perspektiver, for USA og for verden.

Forlag Meinstein

Utgivelsesår 2021