Amas amas amasmuvvat

av (forfatter) og Antti Väre (illustratør).

DAT 2013 Innbundet

I sin andre diktbok har Niillas Holmberg (23 år) tatt et stort skritt fremover. Ikke bare språklig, men også i sinnet. Niillas leker med språket og språkbildene. På sin særegne måte bygger han bilder med ord og merker stiene som leder leseren til diktenes verden. Naturen er alltid en del av hans dikt, direkte eller via omveier. Hans humoristiske måte å påpeke saker, blandet med litt selvironi, overrasker leserne som vil nikke gjenkjennende. Niillas stryker ikke med hårene. Han er rett på sak når det kreves. Niillas er en mangesidig kunstner, skriver dikt og sanger, tonesetter, spiller og synger. I hans diktning ser man hvordan han verdsetter sine røtter samtidig som han ser fremover. Med sin første bok, Dego liv??en oaidnán ie?an, fanget Niillas både unges og voksnes interesse. I sin andre bok drar han leseren med seg til forhøyet nyting av poesi. Han har ført samisk poesi til bl.a. Medellín i Colombia, verdens største poesifestival, der han leste sine dikt på samisk tolket til spansk.

Forlag DAT

Utgivelsesår 2013