Alt om røyk og rak, tørk og grav

speking, salting, hermetisering

av (forfatter), Kjell S. Stenmarch (illustratør) og Helge Hagen (illustratør).

Tun 2010 Innbundet

I denne boka har forfatteren samlet tradisjoner og teknikker som kan brukes for å konservere mat. Kaldrøyking, varmrøyking, raking og rakefiske, salting og speking, tørking, luting, graving og hermetisering. Har oppskrifter, litteraturliste og register.

Ny revidert utgave av hobbykonservererens referanseverk! Har du lyst til å lage den egen rakefisk uten fare for å begå risikable feil? Eller frister det med hjemmelaget spekepølse - dette matvidunderet som er på linje med rakefisken når det gjelder produksjonshemmeligheter? Kanskje vil du glede venner og familie med hjemmerøykt fisk og kjøtt fra ditt selvbygde røykeri? Eller nøye deg med «bare» å servere en overraskelse som pils-gravet laks eller varmrøykt fuglebryst i et hyggelig vennelag? Denne boka er hobbykonserveringens «hvordan og hvorfor». Den viser vei til en verden av matgleder, tradisjoner og kulturopplevelser. Boka gir inspirasjon og konkrete råd til alle som er interessert i dette spennende emnet.

Forlag Tun

• "Stieg Larssons Menn som hater kvinner - bok 1" av Stieg Larsson