ALP

analyse av leseforståelse innefor problemløsning

et kartleggingsmateriell i matematikk for 2. - 10. trinn

av (forfatter) og Hanne Solem (oversetter).

GAN Aschehoug 2007 Heftet

Heftet består av tester som elevene kan begynne med når de har knekt lesekoden. I tillegg til testene inneholder heftet også fasit til testene, skjemaer for loggføring av resultatet med mere. Tallmaterialet vil hjelpe læreren med å kartlegge forholdet mellom leseferdighet, leseforståelse og de grunnleggende matematiske ferdighetene og den matematisk-logiske tenkningen. Heftet er beregnet for 2. - 10. årstrinn i grunnskolen.

Hvorfor har så mange elever vanskeligheter med problemløsningsoppgaver i matematikk? Det viser seg at mange elever strever med problemløsning fordi de ikke forstår innholdet i det de leser, ikke fordi de strever med matematikk.

ALP 1-8 er et kartleggingsmateriell som kan tas i bruk fra barna kan lese og videre utover i skoleløpet. Det kan også brukes på voksne. Det er 8 tester for kopiering, og hver test har tre nivåer.
ALP 1-8 inneholder også fasiter og kopioriginaler med oppgaver som kan innlede eller kan være en oppfølging av testene. Her får barna øvelse i å formulere og besvare viktige spørsmål i forbindelse med problemløsning:
- Hva får du vite?
- Hva skal du finne ut?