Omtale fra forlaget
Bevis er grunnlaget for all matematikk. Uten bevis blir alle matematiske påstander gjetninger. Hva kan argumentasjon og bevis være i grunnskolen? Hvordan kan en arbeide med argumentasjon og bevis med unge elever? I boka får leseren en praksisnær, men samtidig forskningsbasert, redegjørelse av hvordan matematisk argumentasjon kan gjennomsyre matematikkundervisningen. Forfatterne går i dybden på gyldige argumentasjonsformer i ulike oppgavetyper – både oppgaver som man vet brukes mye i matematikkundervisningen allerede, og oppgaver som kan være til inspirasjon i videreutvikling av egen undervisning. Boka tar også for seg lærerens rolle og diskuterer hvordan læreren kan støtte elever i arbeid med argumentasjon og bevis. Det vises gjennomgående til eksempler fra klasserommet, og i tillegg gir boka forslag til videre lesning og fordypning. Boka er aktuell for lærere på grunnskolens barne- og ungdomstrinn, og som pensumslitteratur i lærerutdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10 og foreligger i november 2023. De fire forfatterne er alle lærerutdannere i matematikk, samlet representerer de mange års undervisningserfaring fra skole og lærerutdanning. Gjennom flere år har de forsket på arbeid med resonnering, argumentasjon og bevis i skolen.
Forlag Caspar forlag
Utgivelsesår 2023
Format Innbundet
ISBN13 9788293598145
EAN 9788293598145
Språk Bokmål
Sider 94
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket