Alle snakker om skogen

av (forfatter), Lasse Hermansen Bjørnland (forfatter), Signe M. Endresen (forfatter), Svein Olav Hoff (forfatter) og Tone Sinding Steinsvik (redaktør).

Blaafarveværket 2024 Heftet

Anne Sverdrup-Thygeson skrev i sin bok Skogen (2023) at «Skogen er myldrende og magisk, rik på arter og myter, og løper som en grønn renningstråd gjennom vår historievev».

Utstillingen på Blaafarveværket viser et bredt utvalg motiver skapt av norske kunstnere som gir flerfoldige passasjer inn i skogens vidunderlige og omskiftelige verden. Det er ikke lenge siden skogen var stedet der vi levde våre liv, i dag er skogen stedet vi aktivt søker tilbake til.

Hver sommer på Blaafarveværket byr på unike opplevelser, i utstillinger med bilder av høyeste kvalitet. Disse er samlet for vårt store publikum, og valgt med kjærlighet og glede. Ingen steder kommer man god kunst så nær som hos oss.

Utstilte kunstnere (alfabetisk): Anders Askevold, Peder Balke, Knud Baade, August Cappelen, Johan Christian Dahl, Johan Fredrik Eckersberg, Erling Enger, Thomas Fearnley, Joachim Frich, Astri Welhaven Heiberg, Thore Heramb, Lars Hertervig, Theodor Kittelsen, Gerhard Munthe, Georg Anton Rasmussen, Axel Revold, Frithjof Smith-Hald, Henrik Sørensen, Adolph Tidemand, Frits Thaulow, Jakob Weidemann, Gustav Wentzel og Frans Widerberg.

Den rikt illustrerte boken som følger utstillingen på Blaafarveværket sommeren 2024 inneholder tekster av Tone Sinding Steinsvik, Lasse Hermansen Bjørnland, Signe Endresen, Svein Olav Hoff og Sverre Følstad.

Forlag Blaafarveværket

Utgivelsesår 2024