Alle dine brenninger

Tiden 2009 Innbundet

Rakel vender tilbake til barndomsbygda, Værret. Hun treffer sin far som hun ikke har sett på mange år. Gjensynet med han og bygda forløser en rekke minner fra oppveksten. Historien forteller om Rakels opprør mot gudstroen og faren, og bruddet som sendte henne ut på en dramatisk reise. Og om farens historie, om hvordan hans frelse da vekkelsen kom til bygda fikk skjebnesvangre følger. Dette er forfatterens debutroman.

Saftig familiekrønike med lokal koloritt fra bokhøstens mest fargerike debutant Den voksne kvinnen Rakel vender tilbake til sin barndoms bygd Værret, og gjensynet forløser en rekke minner fra hennes oppvekst på det gudfryktige lille stedet i Nord-Norge. Hun minnes det voldsomme opprøret mot gudstroen og faren, og hvordan bruddet sendte henne ut på en dramatisk reise som fikk store konsekvenser for den da 15 år gamle jenta. Vi får samtidig innblikk i farens historie, om hvordan han i sin tid ble frelst da en vekkelse kom til bygda, ble sentral i menigheten og dermed samtidig la grunnlaget for det senere bruddet med Rakel.Alle dine brennigner er en familiekrønike, en historie om oppvekst, bedehus og fyllefest, om forholdet far/datter, om seksuell oppvåkning, om tro og tvil. Samtidig som det er en folkelig, frodig, levende og gripende skildring av hverdagslivet i Nord-Norge slik det fortonte seg for en generasjon eller to siden.Villy Solheim (f. 1945) har bakgrunn som reveinseminør, menighetsforstander, skiinstruktør, adjunkt, bryggesjauer, miljøarbeider og billedkunstner. Alle dine brenninger er hans debut som forfatter.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2009

Omtalt sted Nord-Norge

Dette er bøker som jeg har falt pladask for etter å lest hva de handlet om... Man vil bare lese det NO og lese det ut med en gang... Det rare er at mange av disse bøkene har jeg ikke valgt å lese selv om de er de jeg vil lese aller mest... Leser med andre ord bøker som virker bra. Men ikke på langt nær som disse. Det er blitt en lang liste etterhvert