Alle bor i Sungsungsung

av (forfatter) og Line Lorna Tessem (illustratør).

Sogesmia 2011 Innbundet

Solveig bor i fosterhjem og har mange spørsmål. I stedet for å prøve å få svar på det hun lurer på, dikter Solveig opp et hemmelig sted der ingen behøver å få besøk. Boka er beregnet på barn som bor i fosterhjem og gir mulighet til å snakke om dette.

Endelig en bok for barn, om barn, som bor i fosterhjem. Egil Moe har skrevet en vakker bok om Solveig som oppdager at hun bor i fosterhjem og har en mor og en mamma, en far og en pappa. Boken belyser en del av de mange og vanskelige tankene som små barn kan ha når de setter spørsmålstegn ved om de er elsket av sine omsorgspersoner. Bak i boken gis det informasjon som kan bidra til at den voksne kan svare på spørsmål som barna kan komme med når boken blir lest for dem. Spørsmål som de kan reflektere over sammen med den voksne. Bokens tema er også gjeldende for adoptivbarn, fordi alle barn som starter sitt liv i en familie eventuelt et barnehjem, og så flyttes til enfoster/adoptivfamilie, opplever traumer og vanskelige tanker som de reagerer og responderer ut i fra.

Forlag Sogesmia