All makt til mumien

av (forfatter) og Lars Tothammer (illustratør).

Gyldendal 2004 Innbundet

Marcus og familien hans har en merkelig bakdør i huset sitt. Døren fører rett ut i fantasien og kan være nyttig nå som museet må stenge og faren til Marcus vil miste jobben sin. Bestyreren mener museet trenger en mumie. Den kan han skaffe ved å gå ut av bakdøren. Men de kan ikke slippe han ut alene. De bestemmer seg for at Marcus og faren også skal være med å hente mumien. Kanskje vil de finne Morfar og den snakkende boken. Sjansen er liten, for fantasien er så stor og Morfar og boken er så små. Boken er en frittstående fortsettelse av Landet bak døra (2003).

Originalt, overraskende og morsomt . eller sagt på en annen måte: det rene, skjære og glade vanvidd! Hvis det en vakker dag skulle stå et tohodet troll på dørterskelen din som prøver å selge deg en brødrister, bør du tenke deg ekstra godt om. Brødristeren kan vise seg å være stormannsgal, og før du vet ordet av det har den satt verden fullstendig på hodet. At den har en mumie som medsammensvoren, hjelper ikke akkurat på situasjonen. Marcus lever . helt bokstavelig . på grensen mellom fantasi og virkelighet. I landet bak døra er det fantasien som rår, og ikke bare den av det hyggelige slaget. Hadde disse fantasifostrene enda bare holdt seg der i bakgården ... Yngve Frøyen nekter seg ingenting, og det skal vi være glade for, selv om vårt forhold til brødristere neppe blir det samme etter dette.«All makt til mumien» er en frittstående fortsettelse av «Landet bak døra» som utkom i 2003.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205324442

EAN 9788205324442

Serier 10:12 Landet bak døra (2)

Genre Fantastisk litteratur Humor