Aldri mer?

Kolofon 2008 Heftet

På bakgrunn av en analyse av de sikkerhets- og forsvarpolitiske hendelsene i det forrige århundre, retter forfatteren kritikk mot det han mener er politisk unnfallenhet og sviktende, militært lederskap i dag. Forsvaret er redusert til fragmenterte utrykningstyrker med minimal evne til å ivareta norsk sikkerhet og nasjonale interesser. Har litteraturliste og register.

Aldri mer? Vårt Forsvar er igjen i dyp krise, økonomisk og strukturelt. For første gang siden opprettelsen på 1600-tallet står Hæren i fare for å bli nedlagt, samtidig som den internasjonale utvikling tilsier at Norge bør holde kruttet tørt. På bakgrunn av en innledende analyse av de viktigste sikkerhets- og forsvarpolitiske lærdommer, som kan trekkes fra det forgangne, turbulente århundre, har forfatteren bestrebet seg på å kartlegge hva som har gått galt, og hvilke tiltak som er nødvendige for at våre forsvarsbestrebelser igjen skal bli en adekvat forsikring mot ubehagelige utfordringer i årene fremover. Boken retter sviende kritikk både mot politisk unnfallenhet og sviktende, militært lederskap og planlegging. Utviklingen de senere år har mange likhetstrekk med den mislykkede sikkerhets- og forsvarspolitikk på 1930-tallet, som førte til katastrofen i 1940. Rasering av befalskorpset og overdreven verving av mannskaper har redusert Forsvaret til fragmenterte utrykningstyrker med minimal evne til å ivareta norsk sikkerhet og nasjonale interesser. Skal vi igjen kunne leve opp til vår lederstjerne etter krigen - Aldri mer - må kursen legges om straks. TORKEL HOVLAND er født i Øystese - Hardanger i 1935. Han er pensjonert generalmajor i Hæren etter 45 års variert tjeneste i inn- og utland. Han har tjenestegjort i sjefsstillinger på alle nivå fra tropp til divisjon, herunder 10 år som sjef for Hærens største kampavdelinger i Midt- og Nord-Norge. Han har stabstjeneste ved Forsvarets Etterretningsstab, ved Multinational Force and Observers i Sinai og på generalsnivå i NATO. Han var også medlem av Lundkommisjonen, som gransket de hemmelige tjenester. Han har tidligere blant annet skrevet boken "Generalmajor Carl Gustav Fleischer - Storhet og fall", som har fått stor oppmerksomhet.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2008