Aktivitetsbasert kalkulasjon

teknikk, retorikk, innovasjon og diffusjon

Fagbokforlaget 1994 Heftet

Doktoravhandling om produktkalkulering med spesiell vekt på aktivitetsbasert kalkulasjon, kjent som ABC. Avhandlingen tar utgangspunkt i kritikken av de tradisjonelle formene for produktkalkulering og analyserer egenskaper ved de nye løsningene. Inneholder litteraturliste.

Denne doktoravhandlingen består av seks arbeider innen området produktkalkulering, med spesiell vekt på aktivitetsbasert kalkulasjon, bedre kjent som «Activity Based Costing» eller ABC. Avhandlingen tar utgangspunkt i kritikken av de tradisjonelle formene for produktkalkulering og analyserer egenskaper ved de nye løsningene. Avhandlingen kan deles i en teknisk orientert del og en empirisk del. Den første delen analyserer egenskapene ved ABC, problemområder og den manglende koblingen mellom retorikk og teknikk i ABC-litteraturen. En analyse av tidligere arbeider viser også at alle elementene i ABC er diskutert tidligere og at de fleste elementene var sentrale i lærebøkene som ble benyttet på 1930-, 40- og 50-tallet i Norge. I den empiriske delen analyseres egenskaper ved norsk kalkulasjonspraksis. Analysen er basert på en sammenligning med internasjonale og tidligere norske undersøkelser. Resultatene viser at norsk kalkulasjonspraksis er mer nyansert enn fremstillingen i «Relevance Lost»-litteraturen, men at prinsippene for fordelingen av indirekte kostnader i hovedsak ikke er endret siden 1948. Analysen av hvem som adopterer ABC viser en svakt signifikant forskjell i andel indirekte kostnader for adoptører og ikke-adoptører. Konkurranseforhold, eksisterende kalkylesystem og produktdiversitet er imidlertid ikke egnet til å diskriminere mellom adoptører og ikke-adoptører. Den siste delen av avhandlingen diskuterer et alternativt perspektiv på hvordan og hvorfor regnskapsinnovasjoner spres. Referanserammen som utvikles utvider de tradisjonelle teknisk-rasjonelle adopsjonsmodellene, og trekker inn institusjonelle forklaringsvariable. Trond Bjørnenak er født i Grimstad i 1964. Han er siviløkonom HAE fra Norges Handelshøyskole og har en cand. mag. grad i informatikk fra Universitetet i Bergen. «Aktivitetsbasert kalkulasjon» er forfatterens doktoravhandling.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1994