Akademiske perspektiver på 22. juli

av (redaktør).

Akademika 2013 Heftet

22. juli 2011 ble regjeringskvartalet i Oslo og AUFs sommerleir på Utøya brutalt rammet av høyreekstrem terrorisme. I denne boken presenteres et mangfold av ulike akademiske perspektiver på årsakene til og konsekvensene av de hendelsene som fant sted denne bekmørke fredagen i norsk historie. Boken er basert på en forelesningsrekke i regi av Universitetet i Oslo, høsten 2011. Kapitlene spenner over mange ulike fagdisipliner, metoder og teoretiske perspektiver. De tar for seg både det ideologiske landskapet gjerningsmannen tilhører, mulige forklaringsmodeller på hans handlinger, bearbeiding av sorg og forebygging av hatefulle ideologier. Akademiske perspektiver på 22. juli bidrar til innsikt i det som ledet frem til terroren. Samtidig peker den på utfordringer i tiden som kommer. Bidragene viser dessuten at noen problemstillinger er grunnleggende tverrfaglige og at det er summen av de ulike fagenes perspektiver som gir oss den dypeste forståelsen av det samfunnet vi lever i.

Forlag Akademika

Utgivelsesår 2013