Älskade fascism

De svartbruna rörelserna ideologi och historia.

Norstedts

Forlag Norstedts

Språk Svensk

Hjemmesiden presenterer boka slik

För första gången någonsin på svenska; en modern redogörelse för 1900-talets viktigaste och mest inflytelserika ideologiska innovation: Fascismen.

Från mellankrigstidens italienska svartskjortor under Mussolini, via Adolf Hitlers tyska nazister, rumänska legionärer, spanska falangister, ungerska pilkorsare, finska lappo-män och så vidare – med slutpunkt i nutidens svenska Sverigedemokrater och Anders Behring Breiviks terrorism.

Historikern och författaren Henrik Arnstad redogör för den moderna vetenskapens svar på den avgörande frågan: Vad är fascism? Denna ”folkliga ultranationalism” är den mest avskydda av ideologier, med ett facit som stavas Auschwitz-Birkenau och Förintelsen.

Efter 1945 devalverades ideologin på innehåll. ”Fascism” blev enbart ett tomt politiskt skällsord, som användes av både öst och väst under kalla kriget. Men efter murens fall vitaliserades den internationella forskningen och har kommit fram till nya och avgörande resultat.

Men denna forskning har inte nått Sverige – förrän nu. Det är i sista minuten, eftersom ideologin återigen har nått inflytande i de europeiska parlamenten. Inte minst i de nordiska länderna.

Älskade fascism: de svartbruna rörelsernas ideologi och historia har för avsikt att bli ett svenskt politiskt standardverk. Det utgår från modern vetenskap, samtidigt som det ska vara enkelt att läsa även för den oinsatte.

”Boken tar ett långt historisk perspektiv på olika aspekter av den fascistiska ideologin och dess konkreta uttryck. Den kan med sin breda ansats fylla en viktig roll i dagens debatt. Jag kan intyga att den färdiga boken lovar att bli en utomordentligt intressant, välskriven och läsvärd bok.”

Bo Persson
Fil. dr. i historia
Universitetslektor vid Stockholms universitet

Boken är uppdelad i nio tematiska delar som behandlar fascismens tillkomst, väg till makten, förhållande till traditionell högerpolitik, rasismen och Förintelsen, kvinnliga fascister och ideologins genusperspektiv, dagens parlamentariska neofascism och så vidare.

Älskade fascism är resultatet av fem års studier, resor och inläsning. Syftet med verket är att i grunden förändra det svenska politiska landskapet. Boken planeras utkomma på Norstedts förlag, våren 2013.