Aas gård og Råsjøen

historien om Nils og Ingeborg Fearnley

Dreyers forlag 2020 Innbundet

Aas gård og Råsjøen er viktige steder for folk i Hakadal og Nittedal.

I denne boka blir vi bedre kjent med to betydningsfulle eiere av Aas gård og Råsjøen: Ingeborg (1884-1974) og Nils Fearnley (1881-1961).

De vokste begge opp i meget velstående hjem og kom fra høyborgerskapet i Kristiania.

Nils hadde viktige stillinger i industrien. De levde godt under krigen og jobbetiden; da bygde de på Råsjøen. Men så kom nedturen; det holdt på å gå galt økonomisk. Så ble de rammet av en katastrofe: Sønnen Thomas omkommer i en ulykke. De kjøper Aas, og det blir en ny start.

Aas blir et veldrevet gods. Kubesetningen blir landskjent. Skogen og sagbrukene drives godt. Gartneriet bygges ut. Nils blir stor oppdretter av galopp-hester. De tilhører vennekretsen rundt de kongelige.

Så snur krigen om på det meste. Nils stiller ressurser til rådighet for motstands-bevegelsen. Ingeborg engasjerer seg i hjelpearbeidet på Åneby og Grini. Hun samarbeidet nært med sentrale motstandsfolk. Hva var hun med på?

Etter krigen står de bak restaureringen av Hakadal kirke. Men det som lever mest i minnet etter dem, er kunstnerukene på Råsjøen. Alle disse ukene sammen med Henrik Sørensen, Harry Fett, prins Eugen, Arnstein Arneberg, Harald Kihle, Per Krohg, Willi Midelfart og Pär Lagerkvist går det stadig frasagn om.

Forlag Dreyers forlag

Utgivelsesår 2020