Århundrets bedrag

Kolofon 2010 Heftet

Denne boken handler om hvor farlig tobakk er og hvordan tobakkindustrien arbeider for å øke salgstallene. Den tar blant annet for seg hvordan barn blir påvirket til å bli røykere og hvor farlig passiv røyk er.

I denne håndboken finner du nyheter og aktuell forskning. Visste du dette? Snus skaper større avhengighet enn røyk. Sigarett- og snusindustrien samarbeider for å friste barna Røyk og snus tilsettes stoffer som øker avhengigheten. Snes egner seg derfor ikke til røykekutt. Snus øker risikoen for noen alvorlige sykdommer. Røyking blant barn og unge økte med 2 % i 2009. Barn kan bli avhengige etter få sigaretter. Hvem påvirker barna sterkest til å bli røykere? Venner, søsken, foreldre eller røykende filmidoler? Slik forebygger du at barna begynner å røyke. Hjernesenteret for røykesug er funnet. Hvor farlig er passiv røyking for barn? Hva er tredjehåndsrøyk?

Forlag Kolofon