Åpninger

lesninger i Hanne Ørstaviks forfatterskap

av (redaktør) og Kristin Ørjasæter (redaktør).

Oktober 2008 Innbundet

Boken tar for seg relasjonen mellom estetikk og religion, språk og bevissthet i Hanne Ørstaviks forfatterskap. De ulike artiklene inneholder blant annet nærlesninger av enkeltverk, for eksempel karakterskildringen i Presten som et skjult kunstnerportrett, viser forfatterskapets plass i den europeiske romantradisjonen, samt diskuterer forholdet til Ibsens drama og den franske nyromanen. Bidragsyterne er: Rikke Andersen Kraglund, Hans Hauge, Erik Østerud, Sarah J. Paulson, Kjersti Bale, Lilian Munk Rösing, Rolv Nøtvik Jakobsen, Kristin Ørjasæter, Kjell Ivar Skjerdingstad, og Ingvild Folkvord. Har bibliografi.

Hanne Ørstavik er en av de mest markante og anerkjente forfatterne i Norge i dag, med bøker som vekker sterkt engasjement blant lesere og kritikere. Denne antologien åpner for en mer nærgående diskusjon av forholdet mellom estetikk og religion, språk og bevissthet i Ørstaviks tekster. Bidragsyterne skriver om idealistiske karakterer som støter mot en pragmatisk omverden, om karakterskildringen i Presten som et skjult kunstnerportrett, og om hvordan kallet - romanen viser fram konflikten mellom troskap mot skrivekallet og ønsket om å bli forstått. I artiklene blir det tydelig hvordan Ørstaviks bøker henvender seg til et du - og slik problematiserer leserens håndtering av forholdet mellom seg selv og teksten. Bidragene i boka gir nærlesninger av enkeltverk, diskusjoner om forholdet til den franske nyromanen og til Ibsens drama, og synliggjør forfatterskapets plass i den europeiske romantradisjonen.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2008