Åpent mysterium

om troen, hjertet og forstanden

Kolofon 2006 Heftet

I denne boken deler forfatteren åpent og ærlig med sin leser sin kamp for troen i møte med fornuft, tanke og tenkning. Det uutgrunnelige, mysteriet, får stå ved sitt verd og i sin egenart, men betyr ikke noe forbud mot å forsøke å trenge inn i det på flest mulige måter og fra flest mulige kanter. Forfatteren tar leseren med inn i en rekke slike forsøk, samtidig som han hele veien er seg bevisst den ydmykhet som kjenner grensene både for fornuft og følelse i møte med gudsvirkeligheten.

Inge Mannsåker er prest og forfatter. Hans forfatterskap omfatter bl. a. arbeid med troens forhold til fornuften, rusproblematikk, konfliktløsing i små og store forhold, både lokalt i stab og menighet og i internasjonale forhold. Han har vært sokneprest og prost i Rana, kapellan i Ås med Bjørnebekk kursted for alkoholikere, hovedprest ved Ullevål sykehus i Oslo og sokneprest i Frogner. Han har over en årrekke hatt styrehverv i Den Norske Helsingforskomite for menneskerettigheter, og deltatt i konfliktløsende arbeid i Europa og Amerika. Arbeid med troens forhold til fornuften og til livets motganger og gleder har han behandlet i boken "Gud, hvor er du?" (Luther Forlag 1997) Andre bøker er "Å vokse til ansvar. Etiske synspunkter på behandling av alkoholisme" (Tanum/Norli 1978), "Veier til vekst i stab og menighet" (Peter Møller Krohn Forlag 1993), "Oppbrudd og hjemkomst. Hva livet lærte meg." (Lunde Forlag 2003) "Hverdag og evighet. En kjærlighetssaga", (sammen med journalisten Anne Marie Mannsåker 2005) Bøkene hans er blitt svært godt motatt. "Boka gav meg inspirasjon til å tenke gjennom mitt eget liv og forstå nye sider av meg selv". (Bård Haug om "Oppbrudd og hjemkomst" i Dagen) Han har i sine bøker vært opptatt av å klargjøre tankens mandat i letingen etter tro og livsverdier. Han slutter seg til den franske matematiker og tenker Pascals ord om at "Det er hjertet som oppfatter Gud, og ikkje forstanden". Denne tanken står sentralt i arbeidet med denne boken.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2006