Ånderøtter

Abovo forl. 2008 Innbundet

Operasangeren Ingrid Vats har oppnådd stor framgang her i livet. På tross av suksessen savner hun et sted å høre til, og en å være hjemme hos. Men det er noen som hindrer henne.

Få tør si fra når det spørres om forhold på arbeidsplassen, hva som gir tilleggspoeng for å få en jobb og beholde den. Sexpress bak kulissene i et operahus? Nei, det er å overdrive, sier sjefene. Men kunstnere må til enhver tid selge seg for å få oppmerksomhet og flere kontrakter. Industrien rundt dem krever det. Ingrid Vats trenger en pause for å smake på hverdagen. Hun er en stjerne. Det har kostet. Slutter hun å synge blir hun ingenting. Nå har hun alt, men det virker lite verdt holdt opp mot hva hun gikk glipp av på veien: Et sted å høre til, en å være hjemme hos, et liv som bare er hennes. Plageånden unner henne ikke det. For ham er hun fritt vilt, hun og alle andre han kan utnytte. Men heldigvis finnes den nesten usynlige Jadwiga. Hun følger med og vet hva det meste handler om, brutalitet, beundring og kjærlighet. Ånderøtter er en roman om det sårbare mennesket når begjær og forakt blir uatskillelige.

Forlag Abovo forl.

Utgivelsesår 2008