Åndelig sang B

den fullstendige utgaven

av (forfatter) og Frøydis Wiik (oversetter).

Efrem forlag 2008 Innbundet

Boken inneholder Johannes av korsets dikt Åndelig sangs andre redaksjon, samt hans egen forklaring til verket, som ble til under et fengselsopphold i Toledo i 1578. Med indeks over bibelske sitater.

Et mesterverk av poesi og mystikk. Åndelig Sang er Johannes av Korsets vakreste verk. Det er en sammenfatning av den veiledning vi finner i hans andre bøker. Det som der behandles mer abstrakt og teoretisk tar her konkret form i bruden som berørt av kjærlighetens gnist, kaster seg ut i et guddommelig eventyr for å søke den Elskede - brudgommen. Boken er mystikerens egen kommentar til det førti strofers lange diktet med samme navn som ble til i fangenskapet forvoldt av hans egne klosterbrødre i Toledo i 1578. Diktet, som etter poetiske kriterier alene er et mesterverk, kan kalles Johannes av Korsets variant av Høysangen, kjærlighetssangen mellom bruden og Brudgommen Kristus. I de ulike strofene belyses det åndelige livets alle aspekter. Her forenes poesi, spiritualitet og teologi i en harmonisk enhet. Søstrene i karmelittklosteret Totus Tuus i Tromsø har ledet oversettelsesarbeidet. Gjennom 350 sider veileder han oss mot den lengsel som lever i dypet av vår sjel - tent av Den Treenige Guds kjærlighet.

Forlag Efrem forlag

Utgivelsesår 2008