Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka understreker og beskriver ulike sider ved den voksnes funksjon og betydning, primært i forhold til barn og unge. Den sosiale kategorien voksen er imidlertid ikke begrenset til dem som selv har barn eller arbeider med barn, og det blir understreket at alle voksne har et ansvar i forhold til barn og unge i samfunnet. Bokas bidragsytere representerer faglige tradisjoner som pedagogikk, filosofi, litteraturvitenskap, teologi, psykologi og sosialantropologi. Med litteraturlister, opplysninger om forfatterne og register.
Omtale fra forlaget
Hva kjennetegner det å være voksen anno i dag? Er det mulig å skille ut bestemte funksjoner og betydninger knyttet til det å være voksen? Hva eller hvem står det å være voksen i relasjon til? Et viktig anliggende i boka er å få fram at det å være voksen ikke nødvendigvis er noe man er, men mer handler om hva man gjør, enten det er i forhold til barn og unge, medborgere eller samfunnet. Å være voksen er derfor ikke ensbetydende med det å ha barn, tilhøre en bestemt aldersgruppe eller oppfattes som en autoritet. Like viktig er det å finne ut hva det å være voksen står i relasjon til. For å kunne svare på hva det vil si å være voksen, har redaktørene av boka, Paul Otto Brunstad og Trude Evenshaug, fått med seg Irene Engelstad, Peder Haug, Nicole Hennum, Terje Manger, Thomas Nordahl, Arne Johan Vetlesen og Robert A. Wicklund. Bidragsyterne representerer ulike faglige tradisjoner som pedagogikk, filosofi, litteraturvitenskap, teologi, psykologi og sosialantropologi. Denne tverrfagligheten gjør at mange sider ved det å være voksen kan undersøkes, belyses og drøftes.
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2005
Format Heftet
ISBN13 9788205334755
EAN 9788205334755
Språk Bokmål Nynorsk
Sider 181
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket