Å lete etter det skjulte

av (forfatter) og Eldar Taraldsen (forfatter).

Norsk pedagogisk forl. 2014 Heftet

Denne første bok i serien "
"Den profesjonelle lærer"
" omhandler hvordan du - enten du er lærer, eller på annen måte arbeider tett på mennesker - kan klare å oppnå gode og byggende relasjoner til elever eller kolleger. Det er i det skjulte vi finner årsakene til hvorfor elever bedriver det som i dagens todimensjonale pedagogiske virkelighetsrapporter benevnes som
elever med utfordrende atferd
elever med antisosial atferd
elever med konsentrasjonsvansker. Begynner vi å lete bak beskrivelsene - som i vesentlig grad oppsummerer symptomer og kriterier - vil en ofte kunne oppdage fordekte områder. Vi ønsker å lyssette mulighetene til å ta ut ny kurs for profesjonelt lærerarbeid. I denne bokserien jakter vi på lærerprofesjonens ubrukte muligheter, gjennom et forsøk på å forløse de tilgjengelige ressurser.
Den tellende ryddighetspedagogikken er ikke svaret for norsk skole.Vårt tilsvar til denne utvikling eller innvikling er nærhetspedagogikk- ei tilnærming bygd på en vid forståelse og bearbeiding av det erfarte.

Forlag Norsk pedagogisk forl.

Utgivelsesår 2014

Serie Den profesjonelle lærer (1)