Omtale fra forlaget
Denne grunnboka tar for seg alle sentrale aspekter ved skriveprosessen og gir læreren klok veiledning for skriveundervisninga. Den nye utgaven er oppdatert i tråd med Fagfornyelsen. «Å lære å skrive» forklarer hva skrivekompetanse er, hva som er skrivingas ulike formål og viktige trekk ved skriveprosessen. Denne kunnskapen er grunnlaget for det fagspråket læreren anvender og for hvordan skriveundervisninga legges opp. Forfatterne legger særlig vekt på hvilke ulike funksjoner skriveoppgaver bør ha, og hvordan veiledning og vurdering av skriveprosesser og tekster kan gjøres. Skriveferdighet innebærer både kunnskap om språk, tekst og kommunikasjon og evnen til å anvende denne kunnskapen til å skrive gode tekster. Leseren får innsikt i ulike format for skriving som sjangrer og skrivehandlinger, digitale medier og multimodale tekster. Forfatterne tar for seg struktur og sammenheng i tekster og viser hvordan man kan bruke språket både godt og korrekt. Elever med norsk som andrespråk har noen særlige utfordringer når de skal tilegne seg skrivekompetanse. Hvordan disse utfordringene kan løses, er også tema i boka. Boka er rik på skriveoppgaver og elevteksteksempler, analyser- og vurderinger. 2. utgave av boka er oppdatert i tråd med læreplanen LK20. «... god inspirasjon og nye ideer til å jobbe med skriving i norskfaget»May Olaug Horverak, NORSKLÆREREN
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2021
Format Heftet
ISBN13 9788215052748
EAN 9788215052748
Språk Bokmål
Sider 248
Utgave 2
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket2 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket