Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør

innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling

av (redaktør) og Liv Bøyesen (redaktør).

Fagbokforlaget 2006 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Boka gjør en sammenligning av utdanning i sør og nord, avdekker at noe av den samme strukturelle volden og de samme utstøtingsmekanismene og hersketeknikkene som mange innvandrere blir utsatt for i det norske samfunnet, også rammer majoriteten i u-land. Med eksempler fra skolehverdagen drøftes praktiske og teoretiske spørsmål. I tillegg problematiserer boken hvordan norsk bistand til utdanningssektoren i utviklingsland fungerer, hvilken rolle Verdensbanken og Verdens handelsorganisasjon spiller for norske prioriteringer, og hvordan u-land fremstilles i norske lærebøker. Boken henvender seg til studenter som tar utdanningsvitenskap eller lærerutdanning ved universiteter og høgskoler, til pedagoger i skole og førskole, og ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste. Har stikkordregister.

Omtale fra forlaget

Mange av problemstillingene innenfor fagfeltene flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling er de samme eller i nær slekt med hverandre. En sammenligning av utdanning i sør og nord vil avdekke at noe av den samme strukturelle volden og de samme utstøtingsmekanismene og hersketeknikkene som mange innvandrere blir utsatt for i det norske samfunnet, også rammer majoriteten i u-land.
Gjennom eksempler fra skolehverdagen drøftes praktiske og teoretiske spørsmål: Hvorfor skårer mange språklige minoritetselever i Norge og mange majoritetselever i Afrika så lavt i forhold til vestlige majoritetselever? Hvordan kan vi møte og tilrettelegge for elevene både språklig og faglig i sør og i nord? Hvilken rolle har lærere som behersker elevenes morsmål? Hva er kebabspråk og kodeveksling? Hvordan skal vi vurdere elevenes resultater enkeltvis og i større nasjonale og internasjonale undersøkelser og hvor bestemmende blir slike vurderinger for skolens innhold?
Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør problematiserer også hvordan norsk bistand til utdanningssektoren i utviklingsland fungerer, hvilken rolle Verdensbanken og Verdens handelsorganisasjon spiller for norske prioriteringer, og hvordan u-land fremstilles i norske lærebøker.
Hele tjueto forfattere med høy faglig kompetanse har bidratt til denne boka. Boka er forskningsbasert og henvender seg til studenter som tar utdanningsvitenskap eller lærerutdanning ved universiteter og høgskoler, til pedagoger i skole og førskole, ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste og til forskere på området.
Birgit Brock-Utne er professor og leder for masterstudiet i internasjonal og komparativ utdanningsvitenskap ved Universitetet i Oslo. Hun har bred u-landserfaring.
Liv Bøyesen er rådgiver ved Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring, Høgskolen i Oslo, og har særlig ansvar for tiltak som gjelder kartlegging av flerspråklige elever.

Bokdetaljer

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2006

Format Heftet

ISBN13 9788245003963

EAN 9788245003963

Omtalt sted Norge Afrika

Språk Bokmål

Sider 324

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket