Å forstå tallene

økonomi- og regnskapsforståelse for tillitsvalgte

Gyldendal arbeidsliv 2010 Heftet

Boka gir en enkel innføring i hvordan et regnskap er bygd opp, og hvordan de ulike delene av det henger sammen. Boka beskriver også grunnleggende sammenhenger i økonomien, og den gjennomgår nøkkeltall og analyserer regnskapet til en bedrift. Teksten tar utgangspunkt i fagforeningenes og de tillitsvalgtes perspektiv og interesser, men passer for alle som trenger hjelp til å forstå tallene. Har ord- og litteraturliste.

Nesten hver dag opplever engasjerte tillitsvalgte et behov for å kunne mer om økonomi og regnskap. Denne boken er skrevet for å gi dem og andre med samme behov den forståelsen de trenger.

Hva er resultatregnskap og balanse? Hva er verdiskapning, og hvordan skjer den?Svært mange har tillitsverv innen arbeidslivet, organisasjoner, borettslag e.l. De må nærmest kontinuerlig forholde seg til rapporter, planer og tiltak som er underbygd med regnskapstall og økonomiske beregninger. Altfor ofte hagler det med begreper, påstander og konklusjoner på et språk som for de fleste er gresk.Å forstå tallene gir en elementær innføring i hvordan et regnskap er bygd opp, og hvordan de ulike delene av det henger sammen. Boka beskriver også relevante, grunnleggende sammenhenger i økonomien. Videre gjennomgår forfatteren de viktigste nøkkeltallene og analyserer grundig regnskapet til en reell bedrift.Teksten tar utgangspunkt i fagforeningenes og de tillitsvalgtes perspektiv og interesser, men passer for alle som trenger hjelp til å forstå tallene.

Forlag Gyldendal arbeidsliv

ISBN13 9788205397897